verschillende fases van grenzen stellen

De verschillende fases van grenzen stellen

door | 22 jun, 2023 | Hersteltips

Grenzen (h)erkennen, aangeven en bewaken. Deze fases van grenzen stellen, blijven een terugkerend thema gedurende je herstelproces. Tijdens jouw herstelproces mag je steeds weer opnieuw kijken naar de verschillende fases van grenzen stellen. In de CS Reset (ons jaartraject) hebben we er niet voor niets zelfs een hele module over gemaakt.

 

Grenzen stellen doe je niet alleen tijdens je herstelproces

Maar niet alleen tijdens je herstelproces loop je continu tegen het thema grenzen aan. Ook in je verdere ontwikkeling gedurende de rest van je leven komt dit thema regelmatig weer aan de orde op allerlei gebieden in je leven.

 

De verschillende fases van grenzen stellen

Wij geloven dat het stellen van grenzen uit verschillende fases bestaan. Wij onderscheiden de volgende fases in het stellen van gezonde grensen: grenzen (h)erkennen, aangeven en bewaken.
In eerste instantie mag je jouw grenzen gaan herkennen. Welke grenzen heb je? Wanneer zeg je tot hier en niet verder? Vervolgens is het belangrijk dat je jouw grenzen ook kunt erkennen.

 

Het erkennen van jouw grenzen

Erkenning zorgt er namelijk voor dat je jouw grenzen ook makkelijker kunt integreren in je systeem. Kun je er gemakkelijker actie op ondernemen en wordt het ook makkelijker om ze aan te geven én om ze te bewaken.

 

Op tijd je grenzen aangeven

Dat is gelijk het volgende fase van het stellen van grenzen. Je grenzen aangeven. Want als je jouw grenzen alleen voor jezelf houdt, hoe kun je dan verwachten dat jouw omgeving daar binnen blijft?

En daar zit vaak de bottleneck. Want de kans is groot dat je nog een overtuiging of een oordeel op jouw grens hebt zitten. Je vindt bijvoorbeeld dat je het niet kunt maken dat je X wilt. Of je bent bang wat anderen ervan vinden. Daardoor sta je niet voor de volle 100% achter jouw grens. Je zult merken dat anderen hierdoor steeds jouw grenzen gaan opzoeken en er zelfs overheen gaan.

Wat geloof jij, als het om jouw grens gaat?

Dat heeft te maken met wat jij gelooft over jouw grenzen. Alles wat jij gelooft in je binnenwereld, wordt gereflecteerd in jouw buitenwereld. Dus juist waar je bang voor bent, zal dan juist gaan gebeuren. Dus als je bang bent dat mensen over je grenzen heen zullen gaan, dan gaan ze dat ook doen. Als je bang bent dat mensen iets van jouw grens zullen vinden, dan krijg je dat ook juist gespiegeld in je buitenwereld. Wees hier dus alert op.

 

Laatste fase van het stellen van gezonde grenzen

De laatste fase bestaat uit het bewaken van je grenzen. Want je kunt ze wel voor jezelf herkennen, erkennen en aangeven, maar daarmee ben je nog niet klaar. Want je zult constant je grenzen mogen bewaken.

Jij kunt jouw grens heel logisch vinden, maar een ander kan daar wel heel anders in staan. Grenzen zijn namelijk heel persoonlijk en maakt dat je ze dus ook continue mag blijven bewaken. Wees je hiervan bewust.

 

Over mij

Hi! Mijn naam is Corine en ik ben ervan overtuigd dat conversiestoornis / functionele neurologische stoornis (FNS) tijdelijk is!
Het is dan ook de missie van mij en mijn team om jou te helpen hiervan volledig te herstellen.

Dat doen wij door het gratis beschikbaar stellen van ons unieke stappenplan tot op maat gemaakte (persoonlijke) trajecten.

Contact met lotgenoten

Voor begrip en een stukje saamhorigheid is het heel belangrijk om ook contact met lotgenoten te hebben. Daarvoor hebben we 2 besloten Facebook groepen opgericht:

Klik hier als je zelf de diagnose conversiestoornis / FNS hebt gekregen

Klik hier als een dierbare van jou conversiestoornis / FNS heeft

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin