Home » Laat je hier inspireren door onze visie, hersteltips & succesverhalen » Hersteltips » Is me-time al jouw absolute nummer 1 prioriteit?
me-time

Is me-time al jouw absolute nummer 1 prioriteit?

door | 4 nov, 2022 | Hersteltips

Hoeveel tijd maak jij vrij voor jezelf? En dan bedoelen we ook echt vrij maken… dus een kruis door je agenda en voor niemand bereikbaar zijn. En dan ook echt deze tijd spenderen aan iets voor jezelf. Dus waar jij behoefte aan hebt en wat jij leuk vindt. En ook niet samen met iemand anders…nee echt alleen!   

Dit is zo enorm belangrijk, maar in de praktijk doen we dit veel te weinig. Er zijn altijd wel dingen die voorgaan: De kinderen vragen aandacht, huishoudelijke taken die zijn blijven liggen, afspraken in de agenda, to do lijstjes die nog moeten worden afgehandeld en zo kunnen we nog wel even doorgaan. 

Me-time is geen gedwongen moment

Wat we héél vaak horen van CS kanjers (deze naam is liefdevol bedacht door de mensen uit ons groepstraject) is: “Maar ik doe al zo weinig en ik rust al zoveel”. Maar weinig doen, omdat je klachten of beperkingen hebt is geen me-time. Want je kiest er op dat moment niet bewust voor om even tijd voor jezelf te nemen. Nee vaak is het een gedwongen moment, omdat je lichaam ingrijpt. En dan ben je al zo uitgeput dat je helemaal niets meer kunt doen. En dan heb ik het nog niet eens over de frustratie en andere emoties die dit soort momenten bij je oproepen.

En meerdere rustmomenten pakken op een dag, terwijl het je eigenlijk niet uitkomt en je het alleen maar doet, omdat een specialist jou dat adviseert en je daarom zo’n rust moment inlast is ook geen me-time. Dat is braaf je tijd uit zitten, omdat je weet dat het goed voor je is. Maar of het dan ook het gewenste effect heeft?

Genieten en ontspannen

Nee, me-time is écht tijd voor jezelf waar je van geniet en met een beetje geluk ook nog van ontspant. Een bewuste keuze om iets te doen wat je leuk vindt en waar je op dat moment behoefte aan hebt. En dat hoeft echt niet altijd iets te zijn waarbij je stil moet zitten of je lichaam rust moet gunnen. Als jij houdt van wandelen of een bepaalde sport die je desnoods ook thuis kunt doen (want zelfstandig de deur uit kunnen is nou eenmaal niet voor iedereen vanzelfsprekend als je conversiestoornis / FNS* hebt), dan is dat ook prima.

Denk in mogelijkheden

Creativiteit en flexibiliteit zijn daarbij wel twee belangrijke punten. Want de me-time van de buurvrouw of je beste vriend kan wel exact de me-time zijn waar jij ook behoefte aan hebt, maar dat wil niet altijd zeggen dat die vorm van me-time ook haalbaar is. Als jij bijvoorbeeld heel graag met je racefiets lange tochten in je eentje wilt maken en je hebt last van wegrakingen, dan is dat natuurlijk niet zo verstandig. Maar de ervaring leert dat er altijd meer mogelijk is dan we zelf denken, dus geef daarin niet te snel op en onderzoek wat er wel haalbaar is.

Me-time is tijd wat jij jezelf gunt… gewoon omdat je het meer dan waard bent!

*Functionele neurologische stoornis

Over mij

Hi! Mijn naam is Corine en ik ben ervan overtuigd dat conversiestoornis / functionele neurologische stoornis (FNS) tijdelijk is!
Het is dan ook de missie van mij en mijn team om jou te helpen hiervan volledig te herstellen.

Dat doen wij door het gratis beschikbaar stellen van ons unieke stappenplan tot op maat gemaakte (persoonlijke) trajecten.

Contact met lotgenoten

Voor begrip en een stukje saamhorigheid is het heel belangrijk om ook contact met lotgenoten te hebben. Daarvoor hebben we 2 besloten Facebook groepen opgericht:

Klik hier als je zelf de diagnose conversiestoornis / FNS hebt gekregen

Klik hier als een dierbare van jou conversiestoornis / FNS heeft

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin